/> Hydrosta B.V.

Stabilizers


In haar leveringsprogramma heeft Hydrosta diverse afmetingen stabilizers. De schommelbeweging door golfslag wordt door de stabilizers tijdens het varen tegengegaan. Het vaarcomfort neemt door de stabilizers toe, en de kans op zeeziekte wordt verminderd. De aansturing van de stabilizers kan in het hydraulisch systeem van Hydrosta worden opgenomen. Hydrosta verzorgt zowel de hydraulische aansturing en de electronische besturing.

Stabilizer, demo model waarvan de Fin ook gespoten is. (standaard is de Fin niet gespoten) Voorzien van cilinders met schommeljuk, tevens is de huiddoorvoer open gemaakt.

Ontwerp

Vin

De range stabilizerbladen zijn ontworpen voor schepen van 15–40 meter (50-135ft) volgens Naca 15 profiel. Bij het ontwerp van de vin is rekening gehouden met een goede hydrodynamische vorm zodat de weerstand in het water minimaal wordt gehouden.Het werkpunt van het blad ligt gunstig waardoor het rendement hoog is. De vin en doorvoeras worden gemaakt uit zeewaterbestendig RVS.

Doorvoer

De gedeelde doorvoer bestaat uit een inlasflens en een lagerhuis. Deze twee zijn door afdichtingsrubber van elkaar gescheiden. Dit systeem van bevestigen kennen we ook van de Hy-Prop, waar het reeds jaren met succes wordt toegepast. Groot voordeel van deze constructie is, dat er geen metallisch contact is met de huid van het schip, wat resulteert in een zeer stille werking van de stabilizers.

Cilinders
Op de as van vin wordt, wanneer deze in de doorvoer is gemonteerd, een juk met taperlock klemsysteem bevestigd. Een bevestigingsplaat op de lagerbus houdt de cilinders aan de bodemzijde vast. Tevens is de electronische roerstandterugmelder op de plaat bevestigd. Twee cilinders per vin zorgen voor een betrouwbare werking, de lage werkdruk gecombineerd met het ontbreken van metallisch contact zorgen voor een stille werking. De aanslag van de cilinders zit ver buiten het stuurbereik van vinnen, dus oplopen van druk door eindaanslag zal niet optreden.

Techniek

De stuurcilinders van de stabilizers zijn ontworpen voor lage werkdruk en een relatief grote olieflow. Door continue de maximale druk aan te passen van het hydraulische systeem, zijn de stabilizers uitstekend geschikt om te gecombineren met hydraulische boeg- en hekschroef. Hiervoor zijn geen stuurblokken nodig bij de stabilizers, maar kan de stuursectie gewoon in de machinekamer bij de andere ventielen worden geplaatst. De schommeling (rollen van de boot) wordt door een giro gemeten. De giro wordt onderin het schip geplaatst. De ingezette rolbeweging wordt, door de beide vinnen tegengesteld te bewegen, afgevlakt. De proportionele ventielen zorgen voor een soepele en gelijkmatige beweging.

Afmetingen vinnen

Afmetingen [mm]
Oppervlak
Lengte
 A

Breedte B

Lengte C
Diepte
D
0.53m2
1007
170
210
590
0.78m2
1215
200
260
725
1.15m2
1475
240
300
880
1.52m2
1696
280
350
1012
Bestelcodes
Code
Materiaal doorvoer
Oppervlak
Materiaal Vin
STAB
AL (aluminium)
05 (0.53m2)
RVS

 

Voor de bepaling van de grootte van de vin zijn de ontwerpgegevens van het schip belangrijk. Voor een stabiliteitsberekening heeft Hydrosta de volgende gegevens nodig:

  • Lengte over alles (LOA)
  • Breedte op waterlijn schip (BWL)
  • Vlaktediepte
  • Metacenterhoogte (MCH)
  • Waterverplaatsing (in ton)
  • Ontwerpsnelheid stabilizers (knt)
Aan de hand van de gegevens kan Hydrosta de juiste maat vin bepalen.

Electronica
  • De bijbehorende electronica bestaat uit:
  • bedieningspaneel 5.7"scherm Navio 301
  • heading Gyro solid state Navio 820
  • inklinometer absoluut MD ANS30
  • besturingskast met MDcan modules
  • hoek-encoders meegeleverd met stuurwerk
  • alle electronica componenten worden door Can-bus met elkaar verbonden


Zoeken:


ONZE SUGGESTIES BIJ EEN STABILIZER:


Maritiem systeem

Sider boegschroeven

Trimcilinders

Navio Electronica