/> Hydrosta B.V.

Hydraulisch varen


Een Hy-Prop bestaat uit een staartstuk met mechanische overbrenging, een geïntegreerd stuurwerk en een hydraulische aandrijving. Het is ook mogelijk een hydromotor rechtstreeks aan de (bestaande) schroefas te plaatsen.
Voordelen van de hydraulische voorstuwing zijn:
  • traploos regelbare kracht
  • dieselmotor is vrij te plaatsen in het schip
  • geen keerkoppeling nodig
  • brandstofbesparing tot 25% mogelijk
  • motormanagementsysteem mogelijk
  • eenvoudig en snel te installeren
  • onderhoudsarm
Nadelen
  •  hoge aanschafprijs
 
De kracht wordt door middel van olie overgebracht van de verstelbare pomp naar de vaste hydromotor (leiding A en B). De hydromotor wordt aan de schroefas bevestigd. Deze schroefas is gelijk aan een schroefas aan een keerkoppeling, namelijk een as met schroef, huiddoorvoer en stuwdruklager.
De pomp heeft een traploos verstelbaar slagvolume. Door de verstelling van de pomp kan het toerental van de hydromotor worden geregeld. De regeling kan door middel van handbediening (morsekabel) of elektrisch (proportioneel). De olie in de A en B leiding wordt onder druk gehouden en ververst door middel van een chargepump. De pomp haalt verse olie uit de tank (gefilterd) en perst de olie in de lagedrukleiding van het gesloten systeem (A of B). Via het spoelblok komt een evenredige hoeveelheid terug uit het systeem. Die gaat gespoeld via de hydromotor, pomp en oliekoeler terug naar de tank.
 
De keuze van de componenten in een gesloten systeem aandrijving wordt bepaald door drie belangrijke zaken:
  • dieselmotor (vermogen, toerental, koppel/toeren kromme).
  • gewenst over te brengen vermogen (± 85% van het beschikbaar vermogen).
  • schroef (schroeftoerental en karakteristiek).
Met de drie genoemde kenmerken kan de specifieke hydraulische transmissie worden berekend.

Download hier: datablad hydraulisch varen *.pdf bestand
Zoeken:


ONZE SUGGESTIES BIJ HYDRAULISCH VAREN:


Maritieme systemen


Hy-Prop voorstuwing


Motoren

Stuurwerken